Friday 3 July 2009

Polyglot

.
DADDY
, I dont know how to read. Can you read this book for me please...

.
Minta kakak sambil membawa buku cerita a little mermaid kat tangan dia. Aku pun bacakan buku cerita yang ringkas itu berulang-ulang.
.
I think you should start to learn how to read, later you can read all your books by yourself...
.
Kakak angguk. Dia suka. Sekarang ni medium pelajaran bermacam-macam. Apatah lagi dengan adanya komputer, Klik aja semua ada. Samada nak ngan tak nak, rajin dengan malas sahaja. Itu lah 2 garis yang memisahkan. Entry kali ni aku nak share kenangan aku tentang bahasa inggeris, hakikatnya pada hari ini pun bahasa inggeris aku tidak sebagus mana, boleh lah setakat kalau nak berkomunikasi saja. Suffice to say that i still refer to my dictionary almost everyday.
.

Dalam M.U souvenir shop, bawak member ke sini bebaru ni...

Dalam stadium... padang bolanya takde tobek langsung, amazingly in winter time they will provide artificial 'sun' to keep the grass grow.
.
Masa aku kecik dulu, aku cukup malas membaca. Serious! Kalau bahasa inggeris tu lagi lah. Inilah kesilapan pertama aku yg cukup besar aku rasa. Masuk darjah lima aku pindah dari sekolah Kampar ke Ipoh. Bila masuk sekolah kat situ lebih ramai pelajar yang mahir berbahsa Inggeris berbanding dengan sekolah dulu. Aku merangkak-rangkak dan pelajaran bahasa Inggeris adalah subjek yang paling menggerunkan.
.
Nak tahu betapa teruknya penguasaan bahasa inggeris aku? Ya... masa darjah 5, cikgu Inggeris aku penah menanda dalam buku latihan aku dengan perkataan "poor". Aku pulak tak tahu apa itu "poor", so aku rujuk dalam dictionary dan yang aku jumpa adalah perkataan "miskin". Makanya aku tak ambil pusing dengan perkataan poor yg ditanda jelas dengan pen merah itu memandangkan aku sedar yang aku sememangnya tidak datang dari keluarga yang berada. Pasrah aje ler. Ada ke poor itu aku maksudkan miskin??? Huhuhuuu... tapi sebenarnya hidup kami sederhana ya, bukan miskin oke!? hahaaa...
.

Bersama Alumni Fosfa 09 di dalam changing room pemain Man U. Sukri, Hamzah, Hassan & Dino.

Bersama Dino semasa mengikuti Man U stadium tour...
.
Pengalaman kedua: Satu hari tu aku rasa macam nak demam. So time rehat aku tak mahu keluar dari kelas. Aku nak duduk berehat di kerusi aku sahaja sambil kepala tunduk ke meja dengan tangan bersilang dibawahnya. Sedangkan time tu cuma 2 orang sahaja yg boleh tinggal waktu rehat, sorang kena susun meja sorang lagi kena bersihkan lantai & papan hitam. Sebab aku tak mahu keluar maka ada 3 org lah dalam kelas aku masa tu.
.
Tetiba datang prefect dan bila dia tengok kami bertiga terus dia tegur dengan nada yg garang: Why are there so many fellows in this class??? Yg lelain terdiam. Aku pun sama, tak tahu apa kejadahnya makna fellow tu... tapi disebabkan aku tengah pening dan di tegur pulak dengan perkataan fellow yg aku tak paham tu, aku pun tanpa was was terus cergasss lantang menjawab: You la buffalo!!! Cakap orang! hahahaaaa.... and so the prefect was stunted plus terpinga pinga plus terkesima. All in one! Percaya tak? Tu masa bila tau? Masa tu aku darjah 6 kau. Haa, ambik! Fellow = buffalo pulak peginya. hahahaaaa... lawak, lawak. Padan muka!
.

Adik bermain scooternya di corridor rumah sambil memakai baju souvenir dari Stadium Man U.

Dari M.U kami pecut pula ke Stadium Leeds United... Dino was once a big fan of LUFC, and probably still is eventhough the club's performance has deteriorated so badly, uhuk uhuk...
.
Tapi bila aku masuk MRSM, aku dapat cikgu bahasa Inggeris yg sungguh baik dan cantik. Namanya cik Mazlina, masa tu cik lagi, la ni dah jadi puan dah, hehehee... Semua murid memang looking forward dengan kelas dia. Dia sentiasa tersenyum dan graduated dari salah satu uni di US. Hubungan dia dengan kami sungguh mesra seperti adik dan kakak (walau pun ada yg tak sedar diri berangan nak tackle dia yg hitam manis ala Ziana Zain tu, heheheee) menyebabkan pembelajaran bahasa Inggeris bukanlah sesuatu yg menakutkan lagi.
.
Kami berbicara dalam bahasa Inggeris dgn lebih terbuka, walau pun masa itu grammar bertabur2. Sesiapa menggunakan bahasa malaysia akan didenda sebanyak 5 sen setiap perkataan. duit tu masuk tabung. Tapi memang itu lah masanya kami suka sangat dengan subjek ini, tiada rasa malu untuk memperbaiki diri. Cara cik Mazlina yg spontan dan mesra membuatkan semua kami selesa dengannya. Sehinggakan kalau ada masalah peribadi pun ada yg pi jumpa cik Mazlina walaupun semua ada cikgu homeroom masing-masing, hampeh!
.

Dah sampai Leeds, amik peluanglah singgah di alma-mater aku...

On da way balik lalu kat ladang lembu ni, baeekkk punya dia posing untuk aku...
.
Ada satu masa tu dia tanya aku... Azam, what do you call the person who repairs watches??? aku ingat lagi soklan ni sebab masa tu aku bagi satu jawapan yang tersangatlah bodohnya dan satu kelas ketawa... nak tahu apa jawapannya??? aku cakap plumber! hahahaaaa.... padahal masa tu aku cuma penah dengar perkataan plumber tapi tak tahu pun apa dia, so aku taram aja lah! hahahaaa... Masa aku cakap ja plumber tu, dia terus tergelak sampai terpercik sedikit air liur dia aku nampak, hilang sekejap keayuan cik mazlina masa tu, hahahaaa... tapi cepat cepat dia tutup mulut dengan telapak tangannya.
.
Walau pun di tertawakan tapi esoknya kami berbicara lagi. Bila time kelas cik mazlina, memang riuh kami berdebat. Semua nak melontarkan pandangan dalam bahasa Inggeris walaupun kebanyakan masanya dihabiskan dengan pembetulan2 grammar yg ketara. Maka nya interaksi baik antara guru dan murid pasti dapat membangkitkan mood untuk menguasai sesuatu subjek itu. Pelajaran kami lebih menekankan nilai komunikasi. Teks book hanya guide line sahaja dan aku dapat membina lebih banyak selfesteem dengan cara ini. Of course kami juga di paksa membaca buku cerita dan membuat ulasan tentang nya, tetapi sebab kelas itu memang syiok, so kami pun rela "dipergunakan seadanya"... hahahaa...


Pada hari yg lainnya aku bawa pula ke stadium Emirates...

Dah alang alang bawak orang, aku pun amik peluang posing kat sini...
.
Kepada adik adik & anak anak (terasa tuo pulak, huhuhuuu...), Iqra'... membacalah. Read... this is the most effective way to enrich your vocabulary. Jangan takut untuk meminjam buku bahasa Inggeris di library hanya kerana tidak memahami kebanyakan perkataannya. Tipnya begini, you do not have to refer every single word that you do not understand. Remember this, the main point of reading the book is to know what the story is all about. So at certain occasion you can actually infer the meaning if you read carefully the whole sentence(s). Hence you do not have to use your dictionary so frequently and it will make your reading more interesting. Letih lah kalau asyik nak rujuk kamus ja kan? Another important point is at all time you must choose the right book, not any books, but the one that has your interest in it, the one that will make your nose stick to it. Ingat ya. Selamat maju jaya.
.

Kau ada berani, beli jersy print nama sendiri pastu straight away pakai dan tangkap gambar depan stadium itu sendiri?? Ada berani??? Hamzah, kalau ko terjumpa blog ni, sori lah aku publish gambo ko kat sini, hahahaaa....
.
Kenapa aku imbas semua ini? Sebabnya aku kasihan kepada anak bangsa aku especially yg latar belakangnya seperti aku... datang dari family yg kurang berada, dari luar bandar, yang aksesnya kepada medium pelajaran itu terhad. Yang persekitarannya itu tidak memungkinkan dia berinteraksi dalam bahasa inggeris hari hari. Yg bila ke sekolah akan kekecutan bila datangnya subjek bahasa Inggeris kerana hampir pasti guru yang garang akan siap sedia memiat telinga atau memintal kulit tebal di perut boroinya. Yg akan sentiasa berasa malu dan rendah diri setiap kali disuruh berdiri di atas kerusi kerana tidak dapat menyiapkan tugasan kerana tidak tahu kepada siapa harus di rujukkan. Aku betul betul simpati dengan mereka ini kerana aku sudah pun melalui fasa tersebut. Cuma aku bernasib baik di beri peluang menyambung pelajaran dan di pertemukan dengan cikgu mazlina yang cantik lagi baik, fiewiit... and of course i am very thankful for that, ineffably.
.

Saja aku rakamkan pemandangan kampung semasa on da way pulang, ni kat R&R dekat area Sheffield.
.
Atas kesedaran ini aku pentingkan agar kakak dan adik dapat menguasai bahasa. InsyaAllah. Sememang nya aku kagum dengan mereka yang fasih pelbagai bahasa. Kat negara kita sendiri ramai ahli bahasa tapi yang paling popular dah tentulah Mahadzir Lokman kan? Dengan menguasai bahasa kita boleh menguasai banyak ilmu. Bahan bacaan kita lebih pelbagai. Kita lebih mudah bergaul, pantas memahami budaya dan sensitiviti masyarakat lain. Peluang terbentang lebih luas buat kita. Malah ada kajian mengatakan mereka yang boleh menguasai banyak bahasa mempunyai minda yang lebih cerdas dan cepat dalam membuat keputusan. Kadang2 aku terpikir juga, alangkah baiknya kalau aku tahu berbahasa Arab, pastinya bahasa itu akan aku jadikan harta pusaka untuk diturunkan kepada anak anak.
.

Gambar lama. A photo with our very own famous polyglot... Mahadzir Lokman.
.
Perjalanan kakak dan adik masih jauh, alhamdulillah adik & kakak sudah mengenal ABC, sudah dapat menghafal Alif Ba Ta, sudah kenal one two three. Selain bahasa malaysia & inggeris ini aku harap kakak & adik dapat menguasai beberapa bahasa lagi bila usia mereka menginjak nanti. Satu hakikat yang perlu kita tahu, duduk di UK ini did not guarantee you to master your English. I know many of our malaysians who leave/study/work here in the UK, who do not have even a competent level of English communication (sambil merenung ke dalam diri, huhuhuuu...). Melentur buluh biar dari rebungnya... jom kita mulakan!
.
Insya ALLAH.
.
***** *** *****